torsdag 9 december 2010

Kost & muskelsmärtor


Vår kropp byggs upp av den mat vi äter. Hela tiden bryts kroppsvävnader ner. Varje rörelse av varje organ innebär en förslitning, och denna förslitning repareras med ämnen från maten vi äter. Alla organ i kroppen behöver sin särskilda mängd av näring. Hjärnan måste förses med din del, och skelettet, musklerna och nerverna kräver sin. Det är genom en underbar process som mat förvandlas till blod, som sedan används till att bygga upp de olika delarna av kroppen. Denna process pågår hela tiden och förser varje nerv, muskel och vävnad med liv och kraft. "Ellen G. White-Hälsa för hela människan"

Att kosten påverkar vår hälsa på många plan vet vi redan, det pratas om vikthållning, hål i tänderna av för mycket socker, hjärt och kärlsjukdomar, dålig hy osv. I mitt arbete som atlasprof och massageterapeut (o spaterapeut samt instruktör) har jag förstått sambandet mellan muskelsmärta och kost. Muskler är en färskvara och får de inte tillräckligt med näring/syre så börjar de krampa.

I mitt arbete träffar jag dagligen på klienter som levt med svår och långvarig smärta. Oftast behöver jag göra en atlaskorrigering men i många fall behövs även ändrad kosthållning samt massagebehandlingar för att återhämtningen ska vara optimal. Till en början som utrensningssyfte men på sikt uppbyggande och stärkande.

Jag har själv levt med smärta men funnit ett sätt att bli smärtfri och jag har också upplevt att det finns ett starkt samband till kosten. Idag ser jag hur mina klienter mår bättre och det är fantastiskt att kunna använda erfarenheter och kunskap till att hjälpa andra människor. Denna blogg vill jag fylla med nyttiga recept, videoklipp på matlagning samt information om kost och hur den påverkar vår hälsa, så att mina klienter och alla andra intresserade lätt ska kunna hitta information för att leva hälsosamt.

Vill du vara med och bygga upp den här bloggen så hör gärna av dig till mig. info@kellerspafitness.com

~ Marie Keller ~

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar